0
0 تومان جمع کل:
ثبت سفارش


0
    0 تومان جمع کل:
    ثبت سفارش


    گروه محصولات

    #

    روغن بدون پالم چیست؟

    در بازار مصرف روغن هاي مايع خوراکي برندهاي مختلفي وجود دارند که هر يک محصولات متعددي را عرضه مي کنند. يکي از اين محصولات روغن بدون پالم است که چند سالي مي شود که وارد بازار شده است. جديدا برندهاي توليدکننده روغن در ميان محصولات خود روغني تحت عنوان روغن بدون پالم عرضه مي کنند که لازم است در مورد آن توضيحاتي به شما ارائه شود. در صورتي که شما هم نمي دانيد روغن پالم و روغن بدون پالم چيست و از ويژگي هاي آن اطلاع نداريد پس حتما اين مطلب را تا انتها مطالعه کنيد تا اطلاعاتتان در اين خصوص افزايش پيدا کند. پس با ما همراه باشيد.

    در سال هاي اخير مفهوم جديدي به عرصه توليد و مصرف روغن هاي خوراکي تحت عنوان روغن بدون پالم اضافه شد. اين مفهوم جديد به نحوه توليد روغن هاي خوراکي اشاره دارد و منظور گونه اي از روغن ها هستند که در آن پالم وجود ندارد. اگر براي خريد روغن مايع به فروشگاه هاي بزرگ مراجعه کنيد به خوبي متوجه اين موضوع مي شويد.

    قفسه هاي بخش روغن خوراکي انباشته از انواع روغن هاي مايع با برندهاي گوناگون است که هر يک نام و عنواني متفاوت دارد. در ميان اين عناوين عنوان بدون پالم نيز به چشم مي خورد. اما اين که پالم چيست و روغن بدون پالم چه ساختاري دارد نياز به توضيحات بيشتري دارد. در ابتدا و پيش از توضيح در مورد پالم لازم است کمي در مورد صنعت توليد روغن توضيحاتي ارائه شود.
    پالم چيست؟

    پالم درختي همچون نخل خرما است که ميوه هايي همچون خرما دارد. ميوه هاي پالم همچون بسياري از دانه هاي روغني در خود روغن بسياري دارد. يعني بخش اعظمي از ميوه اين درخت را روغن تشکيل مي دهد و از اين جهت براي روغن گيري بسيار مناسب است. بنابراين برخي افراد و شرکت ها با استفاده از اين درخت و ميوه هاي حاصل از آن روغني به نام روغن پالم توليد مي کنند.

    روغن پالم مصارف گوناگوني دارد که البته تمام آنها خوراکي نيستند و از روغن پالم براي مصارف غيرخوراکي هم استفاده مي شود. اصلا محل مصرف اصلي براي روغن پالم حوزه مصارف غيرخوراکي است. در حالي که برخي از برندهاي توليد روغن خوراکي از روغن پالم براي توليد روغن خوراکي استفاده مي کنند. در مورد اين شرکت ها در ادامه بيشتر توضيح خواهيم داد.

    همانطور که ذکر شد اصلي ترين محل مصرف روغن پالم صنايع غيرخوراکي هستند. محصولات آرايشي و بهداشتي، شوينده ها، توليدات صنعتي و … اصلي ترين مصرف کنندگان روغن پالم هستند. در مورد مصرف خوراکي روغن پالم نظرات ضد و نقيضي وجود دارد. برخي بر اين باورند که روغن پالم خوراکي است و فوايدي دارد. برخي هم مصرند که روغن پالم بسيار خطرناک و زيان بخش است.

    روغن پالم

    اما چيزي که مشخص است اين که در حال حاضر در کشور ما استفاده از روغن پالم در توليد روغن هاي خوراکي ممنوع اعلام شده و هيچ يک از برندهاي توليدکننده روغن مايع حق ترکيب کردن روغن پالم در محصولات خود را ندارد. از اين جهت مي توان پي برد که روغن پالم نه تنها مفيد نيست بلکه براي انسان خطرناک نيز مي باشد و مي تواند به سلامت ما خسارت وارد کند. همين موضوع باعث شد مفهوم جديدي وارد عرصه روغن هاي خوراکي شود که آن مفهوم همان «روغن بدون پالم» است.
    روغن بدون پالم چيست؟

    منظور از روغن بدون پالم روغني خوراکي است که در آن روغن پالم وجود ندارد. همانطور که ذکر شد چند سال پيش برخي برندهاي توليد روغن براي کاهش هزينه هاي خود از روغن پالم در توليد محصولات خود استفاده مي کردند تا به اين وسيله بتوانند قيمت تمام شده روغن را کاهش دهند. وجود ترکيب روغن پالم در محصولات اين شرکت ها باعث شد سر و صداي زيادي به پا شود و در نهايت استفاده از روغن پالم در توليد روغن خوراکي ممنوع شد. پس از آن برندهاي توليد روغن عنوان «بدون پالم» را روي محصولات خود درج کردند.

    هدف از درج چنين عناويني اين است که نشان دهند محصول آنها ضرري براي سلامت مصرف کننده ندارد. زيرا روغن پالم با توجه به مضرات گوناگوني که براي آن ذکر شده مي تواند صدمات مختلفي به سلامت انسان وارد کند و همين نگراني مصرف کنندگان روغن را در پي خواهد داشت. اما وقتي مصرف کننده مطمئن شود که روغن پالم در قوطي روغن ترکيب نشده از اين بابت خيالش راحت خواهد بود.
    چرا برندهاي روغن مايع از روغن پالم استفاده مي کنند؟

    توليد روغن خالص و طبيعي هزينه بر است. معمولا دانه هاي روغني مختلف حدودا بين ?? تا ?? درصد روغن در خود دارند. يعني از يک کيلو دانه روغني حداکثر نيم کيلو روغن استخراج مي شود. بنابراين براي توليد يک کيلو يا يک ليتر روغن مايع آفتابگردان نياز است دو کيلو تخم آفتابگردان بدون پوست داشت. حالا قيمت تخمه آفتابگردان چقدر است و براي توليد يک ليتر روغن آفتابگردان بايد چقدر هزينه صرف دانه کرد؟! اين تازه هزينه اوليه توليد است و براي استخراج روغن هم هزينه هايي وجود دارد.

    پس به اين نتيجه مي رسيم که توليد روغن طبيعي و خالص بسيار هزينه بر است و در نهايت هزينه تمام شده محصول را افزايش مي دهد. مشتريان هم تمايل ندارند يک روغن گران قيمت خريداري کنند. از اين جهت برخي از شرکتها براي کاهش هزينه تمام شده روغن خوراکي از روغن پالم استفاده کردند. يعني در روغن خوراکي توليد شده روغن پالم ترکيب کردند. چون روغن پالم قيمت پايين تري دارد و اين کار هزينه يک قوطي روغن مايع را کاهش مي دهد.

    در حال حاضر هم اگرچه استفاده از روغن پالم در روغن هاي خوراکي ممنوع شده اما قيمت روغن هاي مايع نشان مي دهد همچنان روغن خالص و طبيعي درون بطري هاي روغن نيست. حالا ممکن است روغن پالم يا يک روغن ارزان قيمت ديگر در بطري ها باشد و يا اين که به روش هاي صنعتي اين روغن ها توليد مي شوند.
    استفاده از روغن بدون پالم چه لزومي دارد؟

    وقتي استفاده از روغن پالم براي انسان مضر باشد طبيعتا استفاده از روغن بدون پالم مي تواند مفيد باشد. لزوم استفاده از روغن بدون پالم هم در همين است. يعني بايد از مصرف روغن پالم جلوگيري شود و شرط آن اين است که روغن بدون پالم مورد استفاده قرار گيرد. در ادامه برخي از فوايد استفاده از روغن بدون پالم ذکر شده است.

    – پيشگيري از گرفتگي عروق
    روغن پالم داراي درصد بالايي از اسيد چرب اشباع است که باعث مي شود چربي خون افزايش يافته و کلسترول خون بالا برود. همين امر گرفتگي عروق را به دنبال خواهد داشت. روغن هاي بدون پالم نسبت به روغن پالم درصد پايين تري از اسيد چرب را دارند.

    – پيشگيري از بيماري هاي قلبي
    برخي از مطالعات نشان ميد هد که روغن پالم سطوح کلسترول LDL را افزايش مي دهد که همين اتفاق باعث مي شود بيماري هاي قبلي افزايش پيدا کند. طبيعتا استفاده از روغن بدون پالم از اين اتفاق پيشگيري خواهد کرد.

    – کاهش احتمال سرطان
    برخي مطالعات نشان مي دهد روغن پالم در سرخ کردن مواد غذايي به دليل تجزيه گليسرول از خود ماده اي سمي توليد مي کند که مي تواند باعث ايجاد بيماري هاي گوناگون و سرطان ها شود. وقتي از روغن بدون پالم استفاده شود ديگر از اين بيماري اطمينان خاطر خواهيد داشت.

    – افزايش سلامت کبد
    آزمايش ها نشان داده که استفاده از روغن پالم باعث مي شود چربي ها به صورت فوري در کبد تجمع کرده و باعث افزايش توليد قند در آن شوند. همين امر باعث کاهش سلامت کبد مي شود. استفاده از روغن بدون پالم سلامت کبد را افزايش مي دهد.