0
0 تومان جمع کل:
ثبت سفارش


0
    0 تومان جمع کل:
    ثبت سفارش


    گروه محصولات

    #

    اهمیت کلسیم و ویتامین D

     غذايي که مي­ خوريم حاوي انواع ويتامين­ ها، مواد معدني و ديگر مواد مغذي مهم است که به سلامت بدن ما کمک مي

    م استخوان ­ها مورد نياز هستند. کلسيم براي عملکرد مناسب قلب، عضلات، اعصاب و براي انعقاد خون مورد نياز است. کلسيم ناکافي به طور قابل توجهي به پوکي استخوان کمک مي ­کند. بسياري از مطالعات منتشر شده نشان مي­دهد که مصرف کم کلسيم در طول دوره زندگي با توده استخواني کم و ميزان شکستگي بالا همراه است. نظرسنجي ­هاي مرکز ملي تغذيه نشان داده است که بيشتر افراد کلسيم لازم براي رشد و حفظ سلامت استخوان ها را دريافت نمي­کنند. ميزان مورد نياز کلسيم در افراد مختلف با توجه به سن و شرايط فيزيولوژيک آنها متفاوت است.
    --------------------------
    چه موادي کلسيم را دفع مي­کنند؟
     اگر چه يک رژيم غذايي متعادل به جذب کلسيم کمک مي­کند، اما دريافت سطح بالاي پروتئين و سديم (نمک) در رژيم غذايي باعث افزايش دفع کلسيم از طريق کليه­ ها مي­شود و به ويژه کساني که دريافت کلسيم کمي دارند بايد از مصرف بيش از حد اين مواد خودداري کنند. عدم تحمل لاکتوز نيز مي­تواند به دريافت ناکافي کلسيم منجر شود. کساني که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند آنزيم لاکتاز در آنها وجود ندارد. آنزيم لاکتاز، آنزيمي است که براي تجزيه قند لاکتوز موجود در محصولات لبني مورد نياز است. در اين افراد محصولات لبني در رژيم غذايي و فرآورده­هاي لبني بايد محدود شود و يا از قطره­ها و قرص­هاي حاوي لاکتاز استفاده شود. البته بعضي از محصولات لبني در بازار در حال حاضر با لاکتاز غني مي­شود.
    -----------------------
    مکمل­هاي غذايي کلسيم
     چنانچه در ارتباط با دريافت مقدار کافي کلسيم در رژيم غذايي خود مشکل داريد، ممکن است به مکمل­هاي کلسيمي نياز پيدا کنيد. مقدار کلسيمي که از يک مکمل کلسيم دريافت مي­کنيد بستگي به ميزان کلسيم موجود در منابع غذايي دارد. چندين ترکيب کلسيمي مختلف مانند کربنات کلسيم و سيترات کلسيم براي انتخاب وجود دارد. به جز در افراد مبتلا به بيماري­هاي گوارشي، جذب اشکال عمده مکمل­هاي کلسيمي زماني که همراه با غذا مصرف شوند به طور يکسان خواهند بود.
    مکمل­هاي کلسيم هنگامي که در مقادير کم (500 ميلي گرم يا کمتر) و چندين بار در طول روز مصرف شوند بهتر جذب خواهند شد. در بسياري از افراد، مصرف مکمل­هاي کلسيم همراه با غذا در افزايش جذب آنها موثر است.
    مکمل­هاي ويتامين D :
    بدن براي جذب کلسيم نياز به ويتامين D دارد. عدم دريافت مقادير مورد نياز ويتامين D مثلا در افرادي که مقدار کافي از کلسيتريول (معروف به "فرم فعال ويتامين D") را ندارند به عدم جذب کلسيم از رژيم غذايي منجر مي­شود. در اين وضعيت، بدن بايد کلسيم را از ذخاير خود در اسکلت تامين کند که منجر به ضعف استخوان­هاي موجود و جلوگيري از شکل­گيري بهتر استخوان­هاي جديد مي­شود.
    ---------------
    ويتامين D از سه طريق دريافت مي­شود
     پوست، رژيم غذايي و مکمل هاي غذايي. متخصصان تغذيه مصرف روزانه 600 واحد بين المللي از ويتامين D تا سن 70 سالگي  را توصيه مي­کنند. مردان و زنان بيش از 70 سال بايد دريافت خود را در حد 800 واحد در روز حفظ کنند. همچنين افراد مي­توانند از مکمل­هاي ويتامين D و يا غذاهاي غني از آن مانند زرده تخم مرغ، ماهي­هاي آب شور، جگر و شير غني شده نياز خود را به دست آورند. مراکز پزشکي مصرف بيش از 4000 واحد در روز از ويتامين D را براي بزرگسالان توصيه نمي­کنند. هر چند گاهي اوقات پزشکان براي افرادي که کمبود ويتامين D دارند دوزهاي بالاتر را نيز تجويز مي­کنند.
    --------------------
    برنامه کامل براي پوکي استخوان
     به خاطر داشته باشيد، يک رژيم غذايي متعادل و غني از کلسيم و ويتامين D تنها يک بخش از برنامه درمان و پيشگيري از پوکي استخوان است. ورزش و دريافت کلسيم در مقادير مناسب استراتژي است که به تقويت استخوان­ها در هر سني کمک مي­کند. اما اين استراتژي به تنهايي ممکن است نتواند سبب جلوگيري از تحليل رفتن استخوان ناشي از روش غلط زندگي، داروها و يا يائسگي شود. پزشک مي­تواند علاوه بر رژيم غذايي و ورزش نياز بيمار به دارو را مشخص کند.